Om foreningen

Denne side er under opdatering efter sammenlægningen af Rørvig Jagtforening og Odsherred Hunde- og Jagtforening til Rørvig Hunde- og Jagtforening. Hvad du ser herunder er teksten fra Odsherred Hunde- og Jagtforening.

Odsherred Hunde- og Jagtforening, OHJF, blev stiftet i februar 2019 af en kreds af jagthundefok, som gerne ville have et alternativ til den træning der fandtes allerede. Flere trænede i forvejen sammen på forskellig vis, de fleste var aktive på jagter, og nogle gik også meget op i forskellige former for hundesport med deres jagthunde.

Ønsket var at skabe en forening med plads til alle jagthunderacer, og hvor fokus i opstarten ville være på lydighed og apporteringstræning. Vi ville samtidig skabe en forening, hvor der altid var ”kaffe på kanden” og hvor det sociale også er i fokus. På sigt vil vi gerne arrangere andre former for træning og arrangementer, men til en start er fokus på, at få foreningen solidt funderet med lydighed og apporteringstræning.

I 2019 havde vi tre trænere, men fra 2020 har vi fem trænere tilknyttet. Alle vores trænere arbejder naturligvis ud fra Danmarks Jægerforbunds Etiske anbefalinger for håndtering af hunde (link), og dermed arbejdes der på alle hold med positiv træning på forskellige niveauer.

I samråd med velkendte erfarne og dygtige jagthundetrænere besluttede bestyrelsen fra start, at vi ville prioritere, at hvalpene blev startet op med belønningsbaseret indlæring.  Vi fandt en dygtig specialuddannet hvalpetræner inden for belønningsbaseret hundetræning. Hvalpeholdet arbejder derfor med positiv indlæring, og udviklingen af kontakten mellem hvalp og fører er i fokus. Træningsmetoden sikrer, at man når det grundlæggende er på plads, let kan rette fejladfærd og indlære nyt gennem hele hundens levetid.

Vi kom godt – men lidt sent – i gang i marts 2019, og havde således seks hvalpe og 23 unghunde/voksne hunde til lydighedstræning, senere deltog der 14 hunde i apporteringstræning.

Da vi stiftede foreningen var vi så heldige, at blive tilbudt mulighed for at træne og have klublokale hos Arne på Søndervangsstien. Det har vi været utrolig glade for, og det har været med til at give os en god start. Kæmpe stor tak til Arne og hans familie.

I 2020 blev det på generalforsamlingen foreslået, at vi spurgte Rørvig Jagtforening om vi kunne leje sig ind på deres areal og i deres klubhus. Dette blev positivt modtaget, og træningen flyttes derfor til Søndervangsvej 37 i løbet af foråret 2020 hvorefter vi er hjemmehørende på denne adresse.

Ind til nu har bestyrelsen stået for meget af arbejdet med vores forening. Det er et af vores mål, at vi vil kunne engagere flere til at deltage aktivt i de arbejdsopgaver der er mellem og til træning, så det vil vi bl.a. have fokus på i fremtiden.  Har du lyst til at give en hånd med, så skal du bare kontakte en af os.

Hvis du ikke allerede er medlem af vores forening, så overvej om ikke det er noget for dig.

Bestyrelsen i

Odsherred Hunde- og Jagtforening, OHJF